Het bestuur van de trekkingsgebieden bestaat veelal uit ondernemers die met hun bedrijf op het bedrijventerrein gevestigd zijn. Het is daarmee een vrijwilligerstaak van mensen die over het algemeen drukke agenda’s hebben. Met het aanstellen van een Parkmanager worden de operationele taken professioneel en duurzaam opgepakt. Voor de ondernemers op het terrein is de Parkmanager het eerste aanspreekpunt en voor het bestuur van het bedrijventerrein is het de persoon met de ogen en oren open en de voeten op de grond.
Niet alleen gaat het om veiligheid, het parkmanagement zorgt ook voor sociale binding en stimuleert gezamenlijke verantwoordelijkheid. De belangrijkste taken van de parkmanager:
- Eerste aanspreekpunt bij calamiteiten.
- Verslag uitbrengen tijdens periodieke ondernemersbijeenkomsten.
- Het organiseren van periodieke schouwen en het opvolgen van actiepunten die hieruit voortkomen.
- Aanspreekpunt zijn voor het bestuur en deelnemen aan bestuursvergaderingen.
- Het melden van eventuele knelpunten in de infrastructuur.
- Proactief handelen op alle punten die te maken hebben met Schoon, Heel en Veilig en het bevorderen van een prettig vestigingsklimaat.
Het resultaat: goed georganiseerde en veilige bedrijventerreinen met onderlinge binding tussen de bedrijven.