FAQ

De meest gestelde vragen en antwoorden

Wat is de rol van de gemeente in Ondernemersfonds Dordrecht?

De verhouding tussen Ondernemersfonds Dordrecht en de gemeente is vastgelegd in een convenant. Hierin wordt – naast praktische afspraken – twee principiële uitgangspunten in vastgesteld.

    • Het non-interventiebeginsel: de gemeente onthoudt zich van politieke beïnvloeding van het fonds. Ondernemers bepalen geheel zelf waar ze het geld aan besteden. De gemeente heeft daar geen rol in.
    • Het non-substitutiebeginsel: de gemeente blijft verantwoordelijk voor publieke taken. De komst van het fonds geeft geen aanleiding om verantwoordelijkheden die in de publieke ruimte liggen af te wentelen.

De gemeente is daarnaast ook eigenaar en soms gebruiker van zakelijk onroerend goed. Via het vastgoed betaalt de gemeente ook mee aan het fonds.

Wat zijn de taken van het centrale bestuur?

Het Ondernemersfonds is een stichting met onbezoldigde bestuursleden (c.q. vrijwillige Dordtse ondernemers). Het bestuur heeft ten minste vier taken:

    • Financieel beheer, deugdelijke technische inrichting van het fonds, administratief verwerken van de aanvragen en toezien op de rechtmatigheid van bestedingen
    • Ondersteunen van de trekkingsgebieden en de raad van advies, informatievoorziening en kennisoverdracht en waar nodig ondersteunen van initiatiefnemers
    • Stimuleren van organisatie in met name de nu nog ongeorganiseerde gebieden en het bieden van inspiratie en praktijkervaring uit andere fondsen
    • Contact met de gemeente en verantwoording afleggen met jaarverslagen
Wie controleert het bestuur?

Er is een raad van advies. Het fondsbestuur legt ieder jaar verantwoording af aan deze raad. Aangezien het fonds met publieke middelen wordt opgebracht, legt het fonds ook verantwoording af aan de gemeente. Daarvoor wordt een jaarverslag met een jaarrekening en accountantsverklaring opgeleverd.

Hulp of meer informatie nodig?

We helpen je graag verder. Neem contact met ons op.